czwartek, 29 marca 2018

Faworki chruściki

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek. Wyglądające jak kokardki, przypudrowane małe wypieki kojarzą się z karnawałem i tłustym czwartkiem.


Oto wybrane przepisy na chruściki w kilku wersjach. Szef kuchni – Jakub Kasprzak – zdradza przepis na faworki, które są karnawałowym przysmakiem. Temperatury tłuszczu pilnowałem z termometrem. Druga próba od razu z większymi jajkami, bez żadnych kombinacji żeby było dokładnie jak w przepisie. Ciasto wyszło jeszcze twardsze, aż trudno było z nim pracować.


Tradycyjne faworki (chruściki) w sam raz na tłusty czwartek. Przygotowanie faworków jest nieco łatwiejsze niż smażenie pączków. Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania. Pulchniutkie faworki drożdżowe to świetna alternatywa dla tradycyjnego chrustu. Rumiane, smażone faworki zadowolą każdego łakomczucha!


Faworki chruściki

U mnie faworki to faworki. Nie chrusty, nie chruściki tylko faworki, choć do tej pory nie wiedziałam skąd pochodzi ta nazwa. Zastanawiałam się co upiec w tym roku na Tłusty Czwartek – pączki czy faworki?


I to kusi i to nęci :) Dziś prezentuję Wam faworki, żebyście też mieli wybór (przepis na pączki można znaleźć tutaj). Choć czas karnawału już za nami, postanowiłam upiec tradycyjne faworki. Chruściki wyszły mi super, bardzo chrupiące, takie jak robi moja mama. Do kawy w sam raz, pycha! Nie wszyscy w tłusty czwartek zajadają się pączkami.


Dla tych, którzy wolą chrupiące faworki (chrusty czy chruściki), mamy przepis na faworki według. FAWORKI PRZEPIS: Jak zrobić smaczne faworki? Takie faworki, które się nie ciągną, a pękają w ustach, ładnie pachną, smakowicie wyglądają i nie są zbyt ciężkie dla naszego żołądka? Pyszne, słodkie, kruche chruściki. Nazwy są różne – u mnie w domu zawsze mówiło się faworki.


Puszyste chruściki, faworki bez drożdży. Mąkę przesiać do miski, dodać żółtka. Dodaj, proszek do pieczenia, wanilię w płynie lub cukier waniliowy i śmietanę. Składniki na ciasto zagnieść, aby było gładkie i jednolite. Powtarzać uderzenia przez minut.


Tajemnicą ich wykonania jest długie wyrabianie ciasta. Ciasto należy wielokrotnie uderzać o blat stolnicy. Włączając powietrze, ciasto stanie się idealnie kruche i rozwarstwione. Jeden z krótszych brzegów jest następnie przeciągany przez nacięcie, tworząc ten charakterystyczny.


Miałam tylko problem co zrobić: pączki czy faworki. Jako że pączków jeszcze samodzielnie nie piekłam wzięłam się faworki, które wyszły rewelacyjne, są super kruche, i pełne pęcherzyków, takie jak piekła moja babcia. Upiekłam z półtorej porcji, bo jak już szaleć, to na całego.


Można powiedzieć, że to była taka namiastka faworków ( jednak zdecydowanie wolę faworki ;)) ). Chruściki smażyć po obu stronach na rumiano, a następnie wyjmować łyżką cedzakową i osączać z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku. Podawać na gorąco, posypane cukrem pudrem. Są to polskie, litewskie oraz niemieckie tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, przypominające kształtem nieco kokardkę. W niektórych częściach naszego kraju dużą popularnością cieszą się faworki na piwie (z piwem), dzięki któremu są bardziej kruche. Nie jestem wielką fanką faworków i rzadko je robię ale ponieważ obiecałam przynieść je na imprezę, to odkopałam – bardzo już zakurzony – przepis, który w zamierzchłych czasach spisałam z jakiejś gazety.


Przepis na faworki jest prosty ale należy pamiętać o kilku zasadach. Dziś faworki, jedne z moich ulubionych ciastek. Koniecznie jedzone zaraz po zrobieniu, gdy tylko przestygną- bo świeże są najlepsze. Ja najbardziej lubię takie grube o konsystencji miękkich ciasteczek, choć wiem, że większość wybierze wersję chrupiącą, z cienko.


Faworki chruściki

Smażone, najlepsze faworki - przepis na chrusty posypane cukrem pudrem. Przepisy kulinarne na faworki i chruściki - Te delikatne i chrupiące wypieki mają bardzo długą tradycję w naszej polskiej kuchni. Najlepszym dowodem na to, jest że jak się szuka przepisu na faworki lub chrusty, to większość wykonawców chwali się, że przepis jest od babci, a babcia zapewne przygotowywała ten przysmak tak, jak jej babcia i tak z pokolenia na pokolenie. Z rozwałkowanego ciasta wycinać faworki (ścięte na końcach prostokąty), pośrodku zrobić nacięcie i przepleść jeden koniec przez wycięcie, złapać za końce i delikatnie potrząsnąć aby faworek miał ładny kształt. Uformowane faworki przykryć ściereczką.


Sprawdź, jak zrobić puszyste i kruche faworki z ciasta z dodatkiem śmietany! Niezależnie od nazwy, faworki, chrust, chruściki czy jaworki, są znane w całej Polsce i podjadane ze smakiem przez łasuchy w każdym wieku. To bardzo chrupiące ciastka w kształcie kokardki, które smaży się w głębokim tłuszczu.


Faworki chruściki

Po ostudzeniu faworki posypuje się obficie cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty