czwartek, 20 listopada 2014

Chleb z mąki żytniej razowej

Chleb z mąki żytniej razowej

Ją częściej stosuje się jako dodatek, a nie podstawową mąkę. Dotychczas piekłam tylko chleby na pszennej mące – tym razem spróbowałam z dodatkiem żytniej i wyszedł taki typowy, swojski chlebek, doskonały do domowego smalcu i kiszonych ogórków. Niestety upieczenie dobrego chleba na samej mące żytniej razowej i drożdży jest praktycznie niemożliwe, wyjdzie z tego gniot.


Chleb z mąki żytniej razowej

Jeśli mąką żytnią jasną to tak. Mąka żytnia nadaje się głównie do wypieków na zakwasie, ewentualnie na bazie mąki żytniej jasnej da się upiec coś na drożdżach. Do miski wsypujemy mąkę żytnią razową z pełnego przemiału, cukier, sól i suszone drożdże. Sypkie składniki mieszamy, dodajemy siemię lniane i wlewamy letnią wodę. Całość mieszamy łyżką 2-minuty, aby dokładnie.


Oczywiście, że chleby pieczone na mące żytniej (szczególnie razowej) ukwaszonej są bardziej wartościowe dla zdrowia, lepsze pod względem walorów smakowych. Dlatego masowo w piekarniach piecze się żytnie na zakwasie. I takie przepisy też mamy na blogu.


Pyszny, żytni razowy chleb, bez dodatku innej mąki, tylko pełnoziarnista żytnia, czyli żytnia razowa. Zachowuje długo świeżość, ma miękki, lekko wilgotno-lepki miąższ i pyszną skórkę. U nas znika bardzo szybko. Pasuje do wszystkiego i nigdy nie mamy go dosyć.


Ekspresowy i prosty chleb razowy pszenno-żytni, na drożdżach, z dużą ilością siemienia lnianego, słonecznika i otrąb. To całkowity czas przyrządzania, wyrastania oraz pieczenia. Jeden i drugi rodzaj zboża jest dla nas bardziej wartościowy w porównaniu do pozostałych typów. Jeden z lepszych chlebów jakie ostatnio upiekłam. I banalnie prosty w przygotowaniu.


Jednak najważniejsze jest, że jest w 1 żytni razowy i wyrasta bardzo szybko (u mnie ok. godzin) – a to wszystko za sprawą słodu jęczmiennego. Nie doczytałam w komentarzach żeby nie piec z żytniej mąki. Wyszedł super- jest niski ale to w niczym nie przeszkadza. Mała porada dla piekących chleby- miski lub formy w których chleb wyrasta przykrywać szczelnie folią spożywczą - wyrośnięcie murowane. Domowy chleb z żytniej i orkiszowej mąki to jedna z tych opcji, które możesz z łatwością przygotować w domu.


Jego składniki można łatwo kupić na rynku lub w sklepie ze zdrową żywnością, a kroki, które trzeba wykonać, nie sprawią nikomu trudności. Dzięki wysokiej zawartości mąki żytniej i mąki żytniej razowej pieczywo powstałe z mieszanki stanowi alternatywę dla osób liczących kalorie oraz dla wielbicieli nieprzetworzonej żywności. Wielu z nas lubi smaczny, świeży, chrupiący chleb.


Chleb razowy a białe pieczywo. W takim razie zamiast konserwować się jak mumie egipskie zjadając kolejne konserwanty, ulepszacze itp. Wystarczy na to poświęcić jeden wieczór w tygodniu a korzyści dla zdrowia będą duże. Najlepsze chleby to chleby żytnie razowe pieczone z mąki razowej, a więc pochodzącej z pełnego przemiału ziarna. Często spotykany jest tez pumpernikiel, a więc chleb słodzony miodem czy melasą.


Jeszcze innym przykładem jest chleb litewski, czyli z dodatkiem kminku. Najlepszy w smaku i konsystencji chleb wyszedł mi, gdy zmieszałaszklanki mąki gryczanej, szklankę mąki z płaskurki, szklanki mąki z samopszy, ½ szklanki płatków owsianych, ½ szklanki mąki konopnej, szklankę mąki orkiszowej, szklanki mąki żytniej z pełnego przemiału. Dodaj 5g mąki żytniej razowej i 5ml przegotowanej, ciepłej wody. Całość wymieszaj i przykryj bawełnianą lub papierową serwetką, a następnie odstaw w ciepłym miejscu. Najlepiej zrobić to wieczorem i odstawić do rana.


Z bardzo chruuupiącą skórką :-). Dodane przez margow: Tylko o kuchni. Luisa ja mam prośbę do Ciebie podaj mi przepis na zakwas. Mam mąkę żytnią razową ,w zimie próbowałam zrobić zakwas ,przepis zaczerpnęłam z neta , ale mi nie urósł. Wszystko poszło do kosza.


Dzień pierwszyDo dużego słoika (l) wsypałam1g mąki i zalałam ją 1ml wody w temperaturze ok 37° C. Przygotowanie zakwasu rozpoczęłam wieczorem. Pomieszałam drewnianą łyżką, przykryłam gazą, obwiązałam troczkami i odłożyłam w okolicę kaloryfera. Nieraz, chleb razowy mylony jest z żytnim, jednak w razowcu to nie rodzaj mąki jest najważniejszy. Najlepsze, najbardziej wartościowe chleby żytnie wypieka się z mąki razowej, czyli takiej, która powstała z pełnego przemiału ziarna (wszystkich jego części).


CHLEB ŻYTNI PSZENNO-RAZOWY (z maszyny) Odkąd kupiłam maszynę do wypieku chleba codziennie piekę z innego przepisu. Tym razem trafiłam na bardzo fajny chlebek z przewagą mąki razowej. Mimo, że mieszadła włożyłam dopiero po pół godzinie od włączenia maszyny chlebek ładnie wyrósł, a jego wspaniały zapach długo unosił się u.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty