piątek, 11 października 2019

W czym piec chleb na zakwasie

Witam, nie piszesz jak piec chleb na zakwasie w naczyniu glinianym w środku glazurowanym ( taki garnek rzymski tylko bez pokrywy). Mam taką formę ale tyle się naczytałam odnośnie wstawiania do zimnego piekarnika. Jeszcze nie piekłam w tej formie , piekę chleby w foremce metalowej z papierem do pieczenia. Nie wiem, nie sprawdzałem – ja chciałem uzyskać chleb na czystym zakwasie. W trakcie wyrastania ciasta warto co jakiś czas zwilżyć jego powierzchnię wodą, bo w przeciwnym razie może zbyt mocno wyschnąć, stworzy się skorupa i po upieczeniu chleb będzie miał zbyt twardą skórkę.


Przygotowanie chleba w domu nie jest trudne, a domowe pieczywo jest smaczniejsze i zdrowsze od tego, które sprzedawane jest w sklepach. Ponownie wstawiam foremkę do piekarnika i zaczynam wielki wypiek chleba żytniego w domu! Zaczynam piec w 220°C, a po minutach obniżam temperaturę pieczenia do 200°C.


Po upływie kolejnych minut – do 180°C. W tej temperaturze piekę chleb przez ok. Piekarnik nagrzać do temperatury 2stopni C. Piekłam wielokrotnie z różnych przepisów i nie bardzo chcial rosnąć, zobaczymy co teraz wyjdzie! Jak upiec chleb na zakwasie w domu?


W czym piec chleb na zakwasie

Do pieczenia chleba nie trzeba wiele więcej, poza chęciami. Nasze babki dodałyby pewnie, że niezbędny jest również talent do wypieków i serce, które w domowy chleb włożyć trzeba silną ręką gospodyni. Albo gospodarza, wszak żyjemy w czasach, w których w kuchennych pieleszach.


Taki domowy chleb, magiczny i pysznie chrupiący. Dzięki tym przepisom zdobędziesz też nową wiedzę jak upiec chleb. Pokochasz pieczenie domowego chleba. A raz raz spróbujesz, to już zawsze będziesz piec chleb w. Durszlak - w czym piec chleb.


Mieszane chleby na zakwasie piekę w żeliwnym garnku, wcześniej mocno rozgrzanym w piekarniku nastawionym na maksimum. Powstają warunki przypominające mały piec chlebowy, nic nie przywiera, bo ciasto w zetknięciu z gorącą powierzchnią od razu tworzy przyszłą skórkę. Najbardziej lubię tę metodę. Tosiu, w kazdym razie chleb wyrosl w piecu, po upieczeniu jest ok, ale na nasze smaki troszke zbyt kleisty, takze nastepny zrobie z dodatkiem maki pszennej. Dotychczas pieklam chleb na zakwasie z dodatkiem maki pszennej i drozdzy w maszynie do chleba, ale zawsze sie zapadal, choc nie bylo zadnego zakalca.


Takie nazewnictwo wprowadza w błą tutaj o tyle bez szkody, że to nie produkt do sprzedaży, ale gdybyś np miała piekarnię i napisała na etykiecie chleb na zakwasie, przy czym dodała też drożdże, to miałabyś problem, bo powinnaś napisać chleb na drożdżach, a zakwas wpisać w skład tylko jako dodatek taki jak np kminek lub. Mój pierwszy chleb na zakwasie udał się wspaniale. Zajada się nim nawet mój dziesięcioletni syn, którego do tej pory bezskutecznie próbowałam przekonać do jedzenia chleba razowego. Niestety miałam za mało zakwasu i musiałam zrobić go z połowy proporcji, w związku z czym wyszedł bardzo niski i został zjedzony w ciągu kilku.


W czym piec chleb na zakwasie

Umieścić go w koszu oprószonym mąką pszenną i zostawić do wyrośnięcia na 1-godziny (krócej z dodatkiem drożdży, dłużej jeśli chleb jest na samym zakwasie). Piec z parą w piecu nagrzanym do 250ºC przez minut, potem obniżyć temperaturę do 230ºC i piec jeszcze - minut. Do wyboru mamy dwa rodzaje garnków – rzymski bądź żeliwny.


Garnek rzymski wykonany jest z wypalanej gliny. Należy go używać w piecach, w piekarnikach, w mikrofali, a nawet na gazie, ale wówczas musisz pamiętać o metalowej podstawce. Chleb można także piec w garnku. W przypadku garnka żeliwnego ważne jest, aby w całości był wykonany z żeliwa.


Jeśli ma plastikowe uchwyty – przed pieczeniem trzeba je odczepiać. W garnku żeliwnym można piec chleb na drożdżach i na zakwasie, ale trzeba przygotować ciasto nieco luźniejsze. Przepis i sposób wykonania tego chlebka zamieściłam w artykule:“Domowy chleb na zakwasie – łatwo, zdrowo i smacznie” Jednak chciałam spróbować innego chlebka oraz poeksperymentować trochę z pieczeniem. W jego przypadku również jest ważne, aby w całości był wykonany z żeliwa. A zatem przejdźmy do przepisu.


Pozwolicie, że w między czasie nakreślę Wam trochę o obrzędowości pieczenia chleba, narzędziach, właściwościach składników. Postanowiłam przerobić mój sprawdzony przepis na najprostszy chleb i skorzystać z porad znalezionych w Internecie. Był zwarty, z chrupiącą skórką i mnóstwem ziarenek.


Miąższ przypominał mi trochę chleb na zakwasie, bo podobnie jak on, był zbity i wilgotny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty