poniedziałek, 24 października 2016

Chruściki faworki

Chruściki faworki

Wyglądające jak kokardki, przypudrowane małe wypieki kojarzą się z karnawałem i tłustym czwartkiem. Oto wybrane przepisy na chruściki w kilku wersjach. Szef kuchni – Jakub Kasprzak – zdradza przepis na faworki, które są karnawałowym przysmakiem.


Chruściki faworki

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek. Tradycyjne faworki (chruściki) w sam raz na tłusty czwartek. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Druga próba od razu z większymi jajkami, bez żadnych kombinacji żeby było dokładnie jak w przepisie.


Ciasto wyszło jeszcze twardsze, aż trudno było z nim pracować. Temperatury tłuszczu pilnowałem z termometrem. Chruściki wyszły mi super, bardzo chrupiące, takie jak robi moja mama.


Chruściki faworki

Do kawy w sam raz, pycha! Przygotowanie faworków jest nieco łatwiejsze niż smażenie pączków. Być może dlatego chrust cieszy się tak dużą popularnością w Tłusty Czwartek :-) Ciasto na faworki nie zawiera drożdży, sody ani proszku do pieczenia.


Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania. I to kusi i to nęci :) Dziś prezentuję Wam faworki, żebyście też mieli wybór (przepis na pączki można znaleźć tutaj). Ciasto na faworki przy pierwszym zagniataniu jest dość twarde, dlatego jeśli macie pod ręką kogoś silnego, kto podjąłby się tego zadania warto skorzystać z pomocy.


Miałam tylko problem co zrobić: pączki czy faworki. Jako że pączków jeszcze samodzielnie nie piekłam wzięłam się faworki, które wyszły rewelacyjne, są super kruche, i pełne pęcherzyków, takie jak piekła moja babcia. Upiekłam z półtorej porcji, bo jak już szaleć, to na całego. Rumiane, smażone faworki zadowolą każdego łakomczucha!


Zastanawiałam się co upiec w tym roku na Tłusty Czwartek – pączki czy faworki? Pulchniutkie faworki drożdżowe to świetna alternatywa dla tradycyjnego chrustu. Chruściki, faworki, chrusty zwał jak zwał :) przepis mam ze starego zeszytu mamy.


Do przepisu daje słodką, a nie jak jest to w większości przepisów, kwaśną śmietanę Składniki: mąka kg, śmietanka słodka szkl ( 2ml) lub , cukier szkl, margaryna jajka szt, proszek do pieczenia olejek najlepiej cytrynowy 1. Choć czas karnawału już za nami, postanowiłam upiec tradycyjne faworki. Są to polskie, litewskie oraz niemieckie tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, przypominające kształtem nieco kokardkę. U mnie faworki to faworki.


Nie chrusty, nie chruściki tylko faworki, choć do tej pory nie wiedziałam skąd pochodzi ta nazwa. Można powiedzieć, że to była taka namiastka faworków ( jednak zdecydowanie wolę faworki ;)) ). Chruściki smażyć po obu stronach na rumiano, a następnie wyjmować łyżką cedzakową i osączać z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku. Podawać na gorąco, posypane cukrem pudrem. FAWORKI PRZEPIS: Jak zrobić smaczne faworki?


Takie faworki, które się nie ciągną, a pękają w ustach, ładnie pachną, smakowicie wyglądają i nie są zbyt ciężkie dla naszego żołądka? Tajemnicą ich wykonania jest długie wyrabianie ciasta. Włączając powietrze, ciasto stanie się idealnie kruche i rozwarstwione. Jeden z krótszych brzegów jest następnie przeciągany przez nacięcie, tworząc ten charakterystyczny. Nie wszyscy w tłusty czwartek zajadają się pączkami.


Przepis na faworki Magdy Gessler. Jednak teraz odkryłam chruściki drożdżowe, które dużo bardziej mi smakują. Dla tych, którzy wolą chrupiące faworki (chrusty czy chruściki), mamy przepis na faworki według. Ledwo je zrobiłam i już mam zamiar to powtórzyć. Oczywiście najlepiej smakują pierwszego dnia.


Oprószone cukrem pudrem smakują doskonale. To tradycyjny przepis jeszcze z mojego rodzinnego domu. Smażę je najczęściej w okresie karnawału.


To obowiązkowa przekąska w tym czasie, zaraz obok wyśmienitych pączków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty