środa, 10 czerwca 2015

Staropolski piernik

Piernik staropolski robiłam po raz czwarty. Wcześniejsze były takie jak w przepisie u pani Doroty, czyli przełożone powidłami, bez bakalii w cieście, polane polewą czekoladową i posypane orzechami. W tym roku niestety skusiłam się na dodanie bakalii do ciasta. Blaty nie wyrosły tak ładnie jak wcześniej, co spowodowało, że cały.


Staropolski piernik

Przepis na piernik staropolski. Idealny wypiek na święta Bożego Narodzenia. Chyba najbardziej popularnym jest ten mówiący, że piernik ten jest skomplikowany i że to „wyższa szkoła gotowania”. Tradycyjny przepis na piernik.


Ciasto dojrzewa i dopiero po tym czasie je pieczemy. A po okrawki przy wyrównywaniu ciasta zawsze ustawia się kolejka. Dodane przez Annuar w: Tylko o kuchni. Pod linkiem podanym powyżej jest całe mnóstwo pysznych i sprawdzonych przepisów na piernik. Staropolski piernik dojrzewający stanie się hitem świątecznego menu.


Ciasto należy przygotować nawet 5-tygodni przed Bożym Narodzeniem, a piec na 4-dni przed świętami. Sprawdź, jak zrobić tradycyjny piernik krok po kroku i dobrze zaplanować działanie w czasie. Przygotuj piernik dojrzewający na święta i ciesz się jego wyjątkowym smakiem! Sprawdź składniki i instrukcje na KuchniaLidla.


Wydrukuj lub pobierz PDF z przepisem. Przygotowywaliśmy różne słodkości lecz moim zdaniem najlepszy był staropolski piernik. Paweł Małecki przekonał mnie, że nie trzeba przygotowywać piernika kilka tygodni wcześniej. Można upiec równie pyszny i aromatyczny piernik, przygotowując go w jeden dzień. Oczywiście najlepszy jest do spożycia w drugi lub dopiero trzeci dzień.


To już ostatni moment, aby zabrać się za piernik staropolski. Ciasto na niego musi leżakować co najmniej dwa tygodnie (a najlepiej – tygodni), a upiec go trzeba przynajmniej 3-dni przed świętami. Jeżeli jeszcze nie zaplanowaliście wszystkich wypieków świątecznych to koniecznie dopiszcie do listy przepis na piernik staropolski. Wierzch warto ozdobić – lukrem lub czekoladą – i posypać orzechami.


Z tego samego ciasta można też oczywiście upiec świąteczne pierniczki – najlepiej kilka dni przed świętami, aby nie były zbyt twarde. Prawdziwy, staropolski piernik , który dojrzewa w chłodnym miejscu cztery tygodnie przed pieczeniem. Jest niezwykle aromatyczny, intensywny w smaku i treściwy. Jego przygotowanie, którego początek sięga już trzeciego tygodnia listopada, cała cykliczność oraz doskonałość użytych składników - wszystko to sprawia, że pieczenie.


W tym wpisie znajdziesz prosty przepis na piernik staropolski dojrzewający, który odkopałam z wiekowego zeszytu z przepisami. Choć w moim domu piernik staropolski został nieco zapomniany i jest zupełną nowością, to od ostatnich świąt wpisał się w nasze bożonarodzeniowe (i nie tylko!) menu na dobre. Mój piernik dojrzewał przez tygodni, jednak ten czas można.


Jeżeli jeszcze się zastanawiacie, jakie ciasto zagości na Waszym wigilijnym stole, to polecam właśnie piernik staropolski. To naprawdę ostatni dzwonek, aby rozpocząć jego przygotowanie. O przepisie przypomniała mi Jola. W składnikach jest użyte masło, ale ponoć prawdziwy staropolski piernik , najlepszy jest na smalcu – Wasz wybór.


Każdej burej jesieni nastawiam podwójną lub potrójną porcję ciasta. Część jest z bakaliami na pierniczki, a część na piernik oblewany polewą czekoladową, którą robię od lat. Oryginalny przepis pochodzi z książki Marii Lemnis i Henryka Vitry W staropolskiej kuchni i przy polskim stole.


Aby ciasto było udane warto przygotować je kilka tygodni przed świętami, a same pierniczki czy piernik piec dopiero na 4-dni przed Wigilią. Wtedy będziemy mieć pewność, że ciasto idealnie. PIERNIK STAROPOLSKI – TRADYCYJNY, SPRAWDZONY PRZEPIS – bez tego piernika nie wyobrażam sobie świąt w moim domu.


Staropolski piernik

Jest idealny, pyszny, przełożony domowymi powidłami. Uwielbiam taki prawdziwy piernik i zapraszam do udostępniania przepisu dalej! To piernik idealny, nie ma osoby, której by nie smakował :-) Błyskawiczny do przygotowania, nawet przez tych, którzy nie mają miksera. Mam nadzieję, że nie jestem jedyną spóźnialską i przepis jeszcze się komuś przyda. Dziś w niewyjaśnionych okolicznościach :) zniknął mój przygotowywany od wielu tygodni piernik staropolski (ktoś chyba nie mógł się już doczekać świąt!).


Zamiast się złościć postanowiłam działać! Na szczęście miałam doskonały przepis na piernik EKSPRESOWY! W tamtym roku przyglądałam się jak inni pieką piernik staropolski, w tym już zrobiłam ciasto i wstawiłam je do lodówki w misce z plastikową pokrywką, zastanawiam się czy powinna być przykryta szczelnie, czy może ją regularnie uchylać żeby ciasto mogło dostać trochę powietrza.


Jakiś czas temu miałam okazję uczestniczyć w warsztatach z Pawłem Małeckim. Ten piernik staropolski posmakował mi tak bardzo, że postanowiłam go przygotować jeszcze przed Świętami. Ciasto najlepiej przygotować do połowy listopada a pieczemy kilka dni przed Wigilią,rozpływa się w ustach,lepszego piernika nie.


Od razu dostałam zamówienie na kolejny piernik. Trzeba zakasać rekawy i do roboty!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty