wtorek, 26 maja 2015

Pleśniak ciasto

Zdecydowanie pleśniak to najlepsze ciasto jakie wspominam z dziecinstwa. Jednak widze, ze spora część osob komentujacych jada ciasto ze sliwkami czy powidlami. U mnie w domu plesniaka robi sie wylacznie z wisniami lub agrestem. I taki jest dla mnie nalepszy.


Pleśniak ciasto

Pani blog jest super, korzystam od dawna. Robi pani swietna robote! Ciasto pleśniak to jeden z pewniaków, które warto podać na stół w trakcie wizyty gości. Chrupiące, kruche ciasto przełożone dżemem porzeczkowym i lekką, słodką pianką zachwyci i zniknie do ostatniego okruszka.


Ciasto kruche z dżemem porzeczkowym, bezą i kruszonką na wierzchu. Przepis pochodzi z zeszytu prowadzonego przez moją babcię w latach ’70-’90. To zdecydowanie jedno z moich ulubionych ciast. Nie wyobrażam sobie świąt bez niego. Jego niewątpliwą zaletą jest to, że ciasto długo pozostaje świeże – pleśniaka można nawet upiec 2-dni.


Wspaniałe połączenie kruchego ciasta, kwaskowatych powideł śliwkowych lub dżemu, jabłek i słodkiej pianki bezowej. Ozdób talerz, na którym je podajesz, ciepłym sosem owocowym, startą czekoladą lub kakao oraz miętą. W ten sposób otrzymasz prosty, ale apetycznie prezentujący się sposób na deser, dodatek do kawy lub słodką przekąskę na wycieczkę.


Do łask coraz częściej wracają przepisy na ciasta sprzed kilkudziesięciu lat. Wśród z nich znalazł się też przysmak o bardzo wysublimowanej nazwie. Dla niektórych znany również jako skubaniec, strzęp czy fuga. Czas na pleśniak z wiśniami, czyli pięciowarstwowe ciasto.


Gdy ciasto będzie jeszcze sypkie, podzielić je na trzy części, przy czym jedna powinna być trochę większa niż pozostałe. Podzielić ciasto na części- do jednej części dodać kakao-schłodzić na godzinę w lodówce. Kolejną cześć cista ścieram na tarce na grubych oczkach na wysmarowaną margaryną blaszkę i posypaną bułką tartą. Na to położyć dżem, następnie ciasto z kakao.


Mąkę, proszek do pieczenia, cukier puder i margarynę zagnieść na kruche ciasto. Zrobić kulkę i podzielić na dwie części, następnie jedną część na kolejne dwie. Jedną dużą i jedną małą owinąć folię i włożyć do lodówki.


Na cieście w blaszce rozsmarowałam dżem truskawkowy. Następnie na tę warstwę starłam ciemne ciasto. Z białek cukru i mąki ziemniaczanej ubiłam pianę i wyłożyłam na ciemne ciasto. Na pianę starłam trzecią część ciasta (jasnego).


Wstawiłam ciasto do piekarnika nagrzanego do 1stopni i piekłam min. Do przygotowania tradycyjnego pleśniaka używa się dżemu z czarnej porzeczki, ale można zastąpić go innym dżemem lub konfiturą z leśnych owoców. To ciasto, które świetnie sprawdza się jako letni. Każdy z nas pamięta smaki dzieciństwa, coś, co zawsze będzie kojarzyło się z kuchnią mamy, świętami, bezpieczeństwem czy ciepłem domowego ogniska.


Pleśniak ciasto

PLEŚNIAK (SKUBANIEC) to kolejne z ciast, które znam od zawsze i do którego co jakiś czas wracam #128578; Mój przepis różni się trochę od tradycyjnego przepisu na pleśniaka. Ponieważ lubię jak piana w cieście jest widoczna dodałam do niej budyń i olej, których nie było w przepisie podstawowym. Na specjalne życzenie paru czytelniczek pyszny pleśniak. Ciasto na kruchym spodzie z owocami i bakaliami.


Górę wieńczy piana z białek i kruszonka. Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na pleśniak kruche ciasto z owocami. Jest to jedne z pierwszych ciast jakie robiłam, już ładnych parę lat temu i przez ten cały czas zdążyłam dopracować swoją wersję.


Pleśniak ciasto

Margarynę utrzeć z żółtkami, wsypać mąkę, proszek do pieczenia. Wyrobić podzielić na trzy części. Pierwszą nałożyć na blachę i podziurkować widelcem. Nałożyć na nie dżem potem ciasto z kakao.


Na masę jabłkową wykładamy rozwałkowane ciasto z kakao. Z białek ubijamy pianę, ucierając wsypujemy cukier, wykładamy na ciemne ciasto. Upieczone i ostudzone ciasto posypujemy cukrem pudrem. Wyjęte z zamrażalnika kakaowe ciasto starłam na tarce o grubych oczkach.


Ubiłam na sztywno białka z resztą cukru i nałożyłam pianę na powidła. Ostatnia warstwa to pozostała część zamrożonego, jasnego ciasta. Polecane przepisy: ciasto pleśniak Zobacz więcej. Pyszne ciasto z jabłkami i bezą, tanie, smaczne i ładnie się prezentuje.


Desery Truskawkowy pleśniak. Masło zetrzyj na tarce o grubych oczkach. Pleśniak, to kruche ciasto, które zawsze się udaje.


Kolorowe warstwy o zróżnicowanej strukturze zachęcają do jedzenia – kruche ciasto oddzielone od delikatnej pianki warstwą ciemnego dżemu sprawia, że całość prezentuje się bardzo apetycznie. Jest smaczne, delikatne, świetnie pasuje tu piana z białek. Ma dwie warstwy kruchego ciasta, które najlepiej jest dokładnie schłodzić przed przygotowanie, aby łatwo dały się zetrzeć na tarce, koniecznie o grubych oczkach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty