piątek, 4 sierpnia 2017

Chleb na żytnim zakwasie

Chleb na żytnim zakwasie

Znajdziesz tu proste przepisy na chleb na zakwasie żytnim, pszennym i orkiszowym - zarówno chleb pszenny, żytni jak i orkiszowy - w wersji jasnej i razowej. Ciasto na nim zachowuje się w inny sposób, na zakwasie żytnim chleb jest po prostu smaczniejszy, do tego siatka glutenu rozkłada się lepiej w cieście, a przecież na pięknych pęcherzykach chyba zależy każdemu #128578; Ale z zakwasu bezglutenowego można śmiało sobie wyprowadzić zakwas żytni w nowym słoiku. Dodane przez kryska w: Tylko o kuchni. Mój chleb na zakwasie jest pieszczony około godz.


Z tej okazji przygotowałam ciemny chleb pszenno-żytni na zakwasie. Bardzo prosty chleb pszenny z dużą ilością żytniego, razowego zakwasu. Nie wymaga wcześniejszego przygotowania zaczynu, wystarczy sam aktywny zakwas. Dzięki tak dużej ilości zakwasu chleb jest cięższy, ciemniejszy i bardziej chlebowy :).


Duży wybór przepisów na chleb na zakwasie. Prosty chleb pszenny, chleb orkiszowy, chleb 1 żytni, chleb wiejski, chleb powszedni, chleb wieloziarnisty. Domowe pieczywo na zakwasie.


Jeżeli chcesz upiec swój własny chleb na zakwasie. Chleb pszenno żytni na zakwasie. Smakuje obłędnie, gdyż zakwas żytni z mąką tego samego rodzaju tworzą niezwykle zgrany duet. Przepis na zakwas żytni do chleba. Wszystkie składniki (oprócz ziaren) umieść w misce i wymieszaj.


Wyrabiaj tylko do połączenia składników. Mąka żytnia nie lubi długiego wyrabiania. Ciasto przykryj ściereczką i odstaw na blat, na godzin (najlepiej na całą noc). Sprężysty, idealnie wilgotny, o chrupkiej skórce i boskim zapachu, jaki ma chyba tylko chleb na zakwasie. Te bochenki upiekłam metodą, która pozwoli się wyk.


Zasmakowałem go ponad rok temu u szwagra Krzysztofa – ciasto wyrobił wieczorem, rosło całą noc, a poranek przywitał domowników zapachem świeżo upieczonego chleba…. Pieczenie chleba na naturalnym żytnim zakwasie to sztuka. Na razie upiekłam chleby na zakwasie w automacie z przepisów na chleby które miały być pieczone w piekarniku i stwierdziłam że w automacie wychodzą lepiej, nic się nie rozlewa, w smaku są bardzo dobre, a że ich kształt jest jaki jest to już trudno, mnie osobiście już to nie przeszkadza, najważniejsze że chleby są smaczne. Moim zdaniem chleb z mieszanki nie umywa się do tego na zakwasie samodzielnie wyrobiony co tak naprawdę jest bardzo proste:). Potrzebuję przepis na dobry chleb ŻYTNI bez dodatku pszennej mąki która zawiera gluten.


Niestety mam chore jelita dość poważnie nie mogę spożywać glutenu i mogę tylko chleb żytni na zakwasie naturalnym. Ciężko dostać taki w miejscu w którym mieszkam. Na podwórku afrykańskie lato, a ja na przekór wysokiej temperaturze uruchomiłam piekarnik, aby wypróbować zakwas żytni, który “hodowałam” przez ostatni tydzień.


Pierwszy zakwas, kilka lat temu, był katastrofą…. Piekłam juz kilka chlebków, głównie z mąki pszennej, na zakwasie żytnim. Jak zrobić zakwas na chleb? A przepis na chleb żytni mam w planach dodać niedługo na stronę, ale jeśli Ci się śpieszy to napisz do mnie, prześlę Ci na maila. Oczywiście można próbować i modyfikować przepisy i dodawać zakwas dokarmiany inną mąką.


Ilość dodanego zakwasu w przepisie na chleb jest najczęściej mała. Dzis chce zrobic drugie podejscie do tego przepisu ,pelna nadziei ze sie tym razem uda. Jeśli ktoś nie posiada zakwasu pszennego można go zastąpić żytnim. Składniki wystarczy wymieszać łyżką.


Prawdopodobnie, po prostu zakwas „nie udźwignął” sprawy, czyli ciasta chlebowego, bo jest za młody. Dzięki uprażonym ziarnom słonecznika i sezamu chleb uzyskuje lekko orzechowy smak. Siemię lniane wzbogaca smak chleba i nadaje mu kolor i dodatkowe wartości odżywcze.


Proces zakwaszenia podobnie wpływa na biosterole – aktywne biologicznie składniki żywności, czy na β-glukany. W czasie fermentacji kwasowej ciasta wytwarzają się także witaminy z grupy B (np. witamina B2). Ja pamiętam zapach pieczonego chleba u mojej Babci – to jest ze mną od dzieciństwa. Wiejski chleb francuski. Jest to jeden z moich ulubionych przepisów.


Zakwas chlebowy- krok po kroku. Proporcje mąki: żytniej, pszennej Ilość ukwaszonej mąki żytniej: około. Obserwuj bloga Obserwujesz bloga Kuchnia Oli M. Takie nazewnictwo wprowadza w błą tutaj o tyle bez szkody, że to nie produkt do sprzedaży, ale gdybyś np miała piekarnię i napisała na etykiecie chleb na zakwasie, przy czym dodała też drożdże, to miałabyś problem, bo powinnaś napisać chleb na drożdżach, a zakwas wpisać w skład tylko jako dodatek taki jak np kminek lub.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty